sierpnia 31, 2017

Idzie jesień - zadbaj o odporność swojego dziecka!

Mimo, że za oknami jeszcze całkiem letnia pogoda, to jesień czuć w powietrzu. Wraz z nastaniem września, wiele dzieci przekroczy mury przedszkoli czy szkół. Rodzicom sen z oczu spędza wizja chorujących dzieci. Już teraz zadbajmy o zdrowie naszych dzieci, by jesienią, nie dopadły ich choroby!



Dwa tygodnie - tyle Jaś chodził do żłobka, zanim dopadł nas katar, kaszel i gorączka. Pierwsze miesiące w żłobku to była istna loteria - jak długo Jaś będzie chodził. W tym roku, postanowiłam jeszcze w wakacje zadbać o jego odporność. Jakie są nasze sposoby na obniżenie zachorowań jesienią i zimą?


Zaprzyjaźnij się z witaminą D i wzmocnij odporność dziecka

Witamina D powstaje w organizmie pod wpływem słońca, którego po lecie już coraz mniej. Dlatego warto zadbać o suplementację już z początkiem września. Poza tym, że witamina ta pobudza wchłanianie fosforu i wapnia, jest bardzo ważna w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego człowieka. Bez witaminy D nasza armia obrońców przed infekcjami, czyli limfocyty T są leniwe i mniej waleczne.


Aktywne dziecko to odporne dziecko

odporność dziecka


Spacery pozytywnie wpływają na zdrowie. Regularny ruch, zwłaszcza na powietrzu, pobudza układ odpornościowy do produkcji białych ciałek krwi, zwiększa zdolność limfocytów do podziału w odpowiedzi na wtargnięcie do organizmu chorobotwórczych drobnoustrojów oraz wspomaga proces termoregulacji, który jest podstawą hartowania. Warto o tym pamiętać również jesienią i zimą, kiedy aura może specjalnie nie zachęcać do spacerów. Tymczasem, wystarczy odpowiednio ubrać siebie i nasze dzieci, a zła pogoda nie będzie już dla nas przeszkodą. Spacerujemy z Jasiem w każą pogodę, niestraszne nam deszcze czy zamiecie. Jaś w zimę nawet jeździ na rowerze, bo dla niego dzień bez aktywności, to dzień stracony!

Jedz owoce i warzywa, by cieszyć się zdrowiem

wyciskarka do soku


Aby dostarczyć organizmowi cennych witamin i składników mineralnych, które wzmocnią układ odpornościowy, warto aby nasza dieta obfitowała w świeże owoce. Zwłaszcza jesienią, kiedy dojrzewają owoce sezonowe, a wśród nich bogate w beta karoten i witaminę C morele i brzoskwinie. Tę ostatnią możemy jeszcze znaleźć w kiwi oraz owocach cytrusowych. Jesień obfituje również w świeże warzywa, które pomagają zwiększyć naturalną odporność. Na przykład marchew, dynia, cukinia, papryka, pomidory, brukselka, czy brokuł to doskonałe źródło beta karotenu i witaminy C.  Jasia trudno namówić do zjedzenia świeżych owoców lub warzyw, dlatego przygotowuję mu świeżo wyciśnięte soki z marchewki, jabłka czy banana. Nasz ulubiony sok, to "domowy" Kubuś:

- 1 marchewka
- 2 jabłka
- 1 banan

Warzywa i owoce myjemy i kroimy na małe cząstki. Następnie wszystkie warzywa i owoce umieszczamy w sokowirówce lub wyciskarce i pyszny soczek gotowy. Kiedy zaczyna się sezon, dodajemy do soku pomarańcze. 

Choruj dziecko i bądź zdrowe

zadbaj o odporność dziecka


Człowiek przychodzi na świat z w pełni niewykształconym układem immunologicznym, czyli odpornościowym. Może dziwnie to zabrzmi, ale dlatego właśnie dziecko musi przechodzić infekcje. W ten sposób jego organizm uczy się rozpoznawać choroby i z nimi walczyć. Dlatego właśnie dzieci chorują częściej niż dorośli. Stąd, ważne jest, aby zapewnić dziecku zdrowy i aktywny plan dnia, ale to nie uchroni go w 100 proc. od przeziębienia. Pamiętaj więc, aby w trosce o dobre samopoczucie dziecka nie podawać mu całej półki aptecznych medykamentów. Takim podejściem można jedynie przedobrzyć – rozleniwić układ immunologiczny, a tym samym zaszkodzić dziecku.

Zadbaj o odporność odpoczywając

Postawmy na wypoczynek, który zapewni nam odpowiednia ilość snu. Nie zapominajmy o zdrowym jedzeniu, a także aktywnym wypoczynku oraz …miłości – przytulanie dziecka, okazywanie mu dobrych emocji daje Tobie i dziecku mnóstwo pozytywnej energii i siły. Pamiętaj, zbyt mało snu, niehigieniczny tryb życia bez okazywania sobie uczuć obniża naszą odporność, efektywność, koncentrację i poziom optymizmu.

A jakie są wasze sposoby na wzmacnianie odporności?

12 komentarzy:

  1. U mnie jesienią obowiązkowo pojawia się imbir, cytryna i miód ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przede wszystkim pilnuję odpowiedniej ilości snu na dobę. Dziecko wymęczone o wiele łatwiej się zaraża.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czystek, biokurkumin, olej lniany, dużo surowych warzyw i owoców - takie są nasze sposoby :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie mam dzieci, ale czuję, że z racji mojego przeziębienia od dwóch tygodni sama zastosuję się do tych porad :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dla mnie byl to syrop robiony z cebuli i miodu :]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nigdy nie robiłam takiego syropu, ale ciągle gdzieś o nim czytam. Chyba muszę spróbować :)

      Usuń
  6. Będąc dzieckiem dużo chorowałam. Bywało tak, że dwa tygodnie spędzałam w przedszkolu, a trzy tygodnie z chorobą w domu.
    U mnie się najlepiej sprawdzały babcine metody - mleko z czosnkiem, syrop z cebuli, herbata lipowa z cytryną. Do tej pory się tym ratuję. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Moja córka od początku ma dobrą odporność właśnie dzięki hartowaniu podczas spacerów w wózku, potem dzięki zabawie na placu zabaw. Gdy byłam w ciąży zeszłej zimy,rzadziej wychodziłyśmy i zaczęła częściej łapać drobne infekcje. Dlatego wiem, jak ważne są spacery i aktywność na dworze w każdej porze roku. U nas zawsze jest miód i cytryna oraz herbata malinowa. Kiedyś miód kupowałam tylko w okresie jesienno-zimowym, teraz niemal cały rok - bo o odporność trzeba dbać przez cały czas. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Podobał Ci się tekst? Zostaw swój komentarz

Copyright © 2016 Mama na wypasie , Blogger